Nu ska jag läsa Knausgård, tamigfan!

Sorry, only in Swedish this time, it’s my reflections on a Swedish debate article.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kom idag att läsa en kulturartikel i GP från 2:a juli i år skriven av AmericaVera-Zavala: ”Att välja bort en författare är inte deplattformering.” (Deplattformering = censur). Hon gillar inte och läser inte Knausgård på grund av hans ideal och kvinnosyn.

Jag vet inte vilka hans ideal är och vilken kvinnosyn Knausgård har. Jag har heller aldrig läst hans böcker, det jag har läst om dem har inte attraherat mig. Jag har dock läst ett utdrag på en sida på Adlibris (tror jag det var) och tyckte av det lilla avsnittet att han skriver fantastiskt bra. Men maskulina kriser är ju inte precis min boklusta.

Det finns böcker jag bara inte orkar mer än tjugo sidor eller så. Uttråkad säger jag till den uppslagna boken (författaren) ”okay, du skriver bra (inte bra) och jag fattar vart du leder mig, men jag orkar faktist inte vara din följeslagare i 350 sidor (eller mer), sorry!)

För mig finns det två kriterier för att jag ska läsa en roman: 1. Den ska vara bra skriven. 2. Författaren ska lyckas intressera mig för vad han/hon skriver.

AmericaVera-Zavala skriver att hon gör bortval på andra grunder

Citat: Att välja bort en viss typ av män på grund av deras beteende handlar för mig inte om att moralisera. Jag hade kunnat vara oärlig och säga att det är deras konstnärskap jag inte tycker om. Inte heller finns det en principiell hållning. Kanske handlar det allra mest mest om att markera insikt om alla kvinnor som blev bortvalda.

”Jag gjort den här typen av bortval hela mitt liv.” skriver hon också. Jag antar att hon aldrig läst Strindberg heller…? Jobbigt, alltså! 😦

Av de artiklar jag ögnat av AmericaVera-Zavala verkar hennes ideal och ställningstaganden i mitt tycke vara märkliga. En roman skriven av henne skulle vara mitt bortval på ideologiska grunder. Det är tack vare vänsterpartister som hon som numera är aktiva i vänstern som jag aldrig mer kan rösta på Vänsterpartiet. Revisionistiska partiet som Miljöpartister och SAP är ju också omöjliga val. Det är ett stort dilemma för mig inför nästa val. Men nu handlar det ju om vilka böcker man inte ”får” eller inte ”bör” läsa…Och vice versa.

Jag håller med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det.” så sammanfattade Evelyn Beatrice Hall Voltaires attityder som de uttrycks i Traktat om toleransen.

Tänk man skulle tvingas leva i ett samhälle där såna som AmericaVera-Zavala styr! Fasans tanke! Jag ryser! Man får tänka på Voltaire och acceptera att hon får yttra sig fritt…

Den roman jag nu läser tråkar ut mig. Den andra börjar med en slakt, inget för en vegetarian att gå vidare med. Imorgon ska jag till bibblan och lämna tillbaka dem och låna något annat. Och då ska jag kolla om Knausgård finns tillgänglig… Tack för boktipset, America! 🙂

rose, white

rose, white

Detta inlägg publicerades i about writing, books, inspiring literature, inspiring writer, politics, Sweden view, Swedish "culture", Swedish artists, Swedish conditions, with or without you, writing och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.