Botten, Linköping stad och dess nonchalanta ungdom i Corona-tider!

Staden: kollade häromveckan kommunens webbsida för att söka efter hjälp att få handlat. Mycket information om hur bli volontär hittade jag, ingen information alls hur att få hjälp! Det är så rart att staden och organisationer som Röda Korset har webbsidor där volontärer kan anmäla sig för att hjälpa oss stackars gamla jävlar! Men jag tänkte: hur vore det att lämna tydliga adresser och telefonnummer där vi som är 70+ och saknar anhöriga i stan kan anmäla sig för att få hjälp med att handla i affär och apotek? Botten!

(obs, att detta gällde till förra veckan. Denna vecka har kommunens  webbsida uppdaterats och bra och tydliga anvisningar finns, se länkar nedan.)

Apotek: Vad menar ni med att vi äldre som forna tiders fattighjon och luffare ska stå utanför butikerna och knacka på fönstret för att bli expedierade, när yngre är välkomna in i lokalerna? ”Omtanke”, my ass! Notera att det inte är vi äldre som är de smittbärande, utan ska skyddas från smitta! Låt oss gå in i lokalen och de yngre generationerna stå utanför och knacka på! Botten!

 

Linköpings ungdomar: era skolor stängdes inte för att ni ska dra omkring på stan mitt på dagen. Håll er hemma dagtid eller håll avståndet: i bussar och vid av och påstigning, på gator, torg och i affärer. Botten!

Ica Gyllentorget: varför sätta upp avståndsmarkeringar vid kassorna när er (yngre) personal och era unga daglediga kunder springer emellan de köande som håller avståndsmarkeringarna? (De verkade befinna sig  i butiken, inte för att handla men för att ta en motionsrunda inomhus!) Ungdomar, anställda och kunder, passerade mig tätt inpå inte en eller två gånger under en fem-minuters kötid, utan det var minst 20 pers som sprang fram och tillbaka mellan avståndsmarkeringarna). (Besökte butiken 7 april, hoppas lite disciplin införts sedan dess!) Botten!

Att ta buss 1 från city och till Berga är pest för oss äldre med balansproblem och kronisk värk, inte bara nu men året runt: skolbarn, ungdomar och medelålders medeklasstanter ockuperar platserna för rörelsehindrade med arslet på ett säte + väskan på ett andra säte + fötterna på det tredje sätet. Ett klart och utstuderat beteende kallat ageism! Och ”people!”, sluta tränga er på in i bussen, innan vi gamla tanter och gubbar klivit av: håll avståndet! Botten!

Busschaufförer, tydligen griniga för att ni måste jobba i Corona-tider! Era passagerare måste stiga på därbak för att skydda er från virus, men det betyder inte att det är okay att med ett ryck rivstarta när äldre kliver på. Vänta 20 sekunder och tillåt oss att skanna busskortet och sätta oss ned: äldre  betyder att vi har taskig rörlighet och dåliga balans! Detta är förbanne mig inte tider att bryta lårbenshalsen och tvingas söka sjukvård för onödiga fallolyckor! Och man ska inte behöva känna rädsla för att ta bussen ner till stan och hem igen! Botten!

Och du unga tjej som satte dig på platsen tätt bakom mig till Berga i tisdags (7:e april) och intensivt salivslaskande smackade på ett bubbelgum och blåste bubblor hela vägen till Berga, helt fördjupad i din mobil, låtsandes att inte se mig: jag tempade och hostade i torsdags. Bara så du vet…

Tillägg: kommunen har överlåtit MATHJÄLPEN på svenska kyrkan! (?) (Jag har noterat att kyrkan verkar ha en bra social verksamhet. Men jag är inte medlem i kyrkan och jag vill inte ha kontakt med kristna – om det inte gäller att leva eller dö. Jag skulle t o m kunna överge min vegetariska kost om det gällde ren överlevnad. Men skicka inte en präst på mig om jag behöver krishantering! Det skulle verkligen ge mig en kris!)

 

Hälsningar från en 70-plussare! 

 

 

linkoping.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/krisorganisation/information-om-coronaviruset/information-till-dig-som-behover-stod-och-hjalp/

svenskakyrkan.se/linkoping/mathjalpen

Glad virusfri påsk tillönskas alla hens – och ät inte ägg!

Detta inlägg publicerades i aging, old age, vulnerability och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.