In the silence bubble

I woke up late today at lunchtime and
now it’ll soon be evening and I sit here
moved by a French song I’ve translated
to Swedish. It was released 37 years ago
and I don’t understand French except for
“je’taime”. Out there a bird sings sleepy
for rain and I think a little about you –
you who always thinks of me. So you’ve
told me and I believe you. But still, I am
on my own here like in a bubble of “me
and silence”. Maybe I waste my time: all
days dedicated to words. But maybe not.

 

 

Jag vaknade sent idag vid lunchtid och
nu är det nästan kväll och jag sitter här
rörd av en fransk sång som jag översatt
till svenska. Den utgavs för 37 år sedan.
Jag förstår inte någon franska förutom
“je’taime”. Ute sjunger en fågel sömnigt
om regn och jag tänker lite grann på dig,
du som alltid tänker på mig. Det har du
sagt och jag tror dig. Jag är likväl ensam
här, som i en bubbla av “jag och tystnad”.
Kanske slösar jag med min tid: alla dagar
tillägnade orden – men kanske ändå inte.

 

Som vi aldrig kommer att leva samman
Som besatta, som ensamma
Som de andra är så många
att även moralen talar för dem
Jag vill ändå berätta för dig
att allt jag kunde skriva –
jag hämtade bläcket ur dina blickar
Jag insåg inte att du var bunden
jag ville bara se på dig
Jag glömde mina egna band
Vi drömde om Venedig och om frihet
Jag vill ändå berätta för dig
att allt jag kunde skriva
har ditt leende dikterat för mig
Du kommer sedan länge i mina drömmar,
Du kommer alltid från den sidan
där solen stiger upp,
Om jag trots allt glömmer dig en dag
så jag vill ändå att du ska veta
att allt jag kunde skriva
kom en lång tid att ha ångerns doft
This entry was posted in inspiring literature, inspiring music, love story, poem in Swedish and English, poem in Swedish translated to English, poems, poems by vonnely, Poetry, writing and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

